Koepaikkana oli yksityinen kenttä metsän keskellä. Sen nähtyään emäntä oli varma ettei koko kokeesta tulisi yhtään mitään, sillä kun oli vielä varsin tuulinen sää, hän ajatteli että metsän hajut veisivät minut mukanaan tai etten kuulisi hänen käskyjään ollenkaan. Tulimme koepaikalle niin viime tingassa, että jouduin melkein suoraan autosta paikalla makuuseen ja mieleni teki kovasti nuuskia metsän ihania aromeja, mutta maltoin kuitenkin pysyä aloillani. Seuraamisen tein oikein nätisti, samoin kuin istumisen. Luoksetulossa luulin että emäntä halusi minun seisahtuvan kaksi kertaa ja niinpä tein kaksi todella hienoa stoppia, harmi vain ettei emäntä ollut tyytyväinen vaan käski minut toisella kertaa maahan asti. Ruutuun lähetyksessä annoin jälleen emännälle sydämentykytyksiä, kun juostuani parikymmentä metriä suoraan kohti ruutua kurvasin yhtäkkiä ruudun viereen ja melkein kehänauhan yli. Emäntä kuitenkin esti aikeeni ja käski minun seisomaan paikallani ja komensi uudelleen kohti ruutua. Tottelin kiltisti… Maahan en kuitenkaan mennyt ensimmäisellä yrittämällä ja kun emäntä kutsui minua luokseen tein vähän omia kiekuroita matkalla. Tämä liike on minusta oikein kiva, kun voi emännän selän takana juoksennella ties minne. Tosin hän on harmittavasti jo oppinut pitämään varansa tämän suhteen. Noudot tein kiltisti, tosin haistelin kapulat tarkasti läpi ennen palautusta. Tunnistusnoudossa en meinannut millään löytää omaa kapulaani vaikka kuinka haistelin kaikkia tarkasti. Emäntä sanoi jo alkaneensa laskea sekunteja mielessään. Sitten yhtäkkiä huomasin että sivummalla oli vielä yksi kapula jota en ollut aiemmin hoksannut lainkaan ja siinähän se oma olikin! Kaukokäskyissä en taaskaan ollut varma että mitä emäntä halusi minun tekevän ihan ensimmäiseksi – kannattaisi kertoa se vähän selvemmin. Juuri kun minun piti nousta istumasta seisomaan, niin kehän ulkopuolella pari koiraa kertoi meheviä juttua toisilleen ja minä kaula pitkällä yritin kuulla mitä he sanoivat. Tämä vähän sekoitti pasmojani, mutta kokosin kuitenkin itseni emännän suureksi riemuksi. Suurin yllätys oli kuitenkin se, että minä tottelin tänään ihka ensimmäisen voittajaluokan ykköseni pistein 259,5!